30.6.07

BAGAIMANA CARA KITA MEMIKUL SALIB?

Matius 16:24
Lalu Yesus berkata kepada murid-murid-Nya: "Setiap orang yang mau mengikut Aku, ia harus menyangkal dirinya, memikul salibnya dan mengikut Aku.



Salib bukan hanya suatu penderitaan, tetapi juga sesuatu yang membunuh. Salib membunuh dan mengakiri penjahat.
Pertama-tama Kristus memikul salib, kemudian Dia disalibkan. Kita, kaum beriman-Nya, disalibkan lebih dulu dengan Dia dan kini memikul salib.
Bagi kita, memikul salib adalah tetap tinggal di bawah pembunuhan kematian Kristus untuk mengakhiri diri kita, hayat alamiah kita, dan manusia lama kita. Dengan berbuat demikian, kita menyangkal diri kita agar kita dapat mengikuti Tuhan.
Sebelum Tuhan disalibkan, murid-murid mengikuti-Nya secara luaran. Tetapi kini, setelah Dia bangkit, kita mengikuti-Nya secara batini.
Karena di dalam kebangkitan, Dia telah menjadi Roh pemberi-hayat (1Kor. 15:45) yang tinggal di dalam roh kita (2Tim. 4:22), kita mengikuti Dia di dalam roh kita (Gal. 5:16-25).

1 comment:

Unknown said...

TRIMA KASI TUHAN YESUS BUAT KEBAIKANMU MATI DI KAYU SALIB BUAT KAMI MANUSIA DAN BUAT SAYA,,SAYA INGIN MENGIKUT MU TUHAN,WALAUPUN DENGAN MEMIKUL SALIB DAN MENYANGKAL DIRI,SUATU SAAT SAYA PASTI AKAN BERUSAHA MENGIKUT MU,DALAM NAMA BAPA DI SURGA,PUTERA,DAN ROH KUDUS.

AMIN. . . .